Kimler hatta?
Toplam 2 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 2 Misafir Yok
Sitede bugüne kadar en çok 182 kişi Perş. 15 Ara. 2016 - 15:23 tarihinde online oldu.
Tarihi demiryolu projesi
2 posters
1 sayfadaki 1 sayfası
Tarihi demiryolu projesi
Tarihi demiryolu projesi
Konya–Beyşehir–Alanya veya Antalya yolu, klasik çağlarda ve Türk İslam devrinde bu bölgenin işlekliğini ortaya koymaktadır.
Selçuklular zamanında rağbet gördüğü anlaşılan Konya–Beyşehir–Alanya veya Antalya yolu üzerinde dizilen hanlar, klasik çağlarda ve Türk İslam devrinde bu bölgenin işlekliğini ortaya koymaktadır. Büyük bir çoğunluğu günümüze kadar intikal edebilmiş bu hanların Osmanlı devrinde de kullanıldığı anlaşılmaktadır.
Osmanlıların Bizans ve Selçuklulardan devraldıkları ulaşım sisteminde büyük bir değişiklik yapmadıkları bilinmektedir. Üstelik tarihi yol güzergâhlarını muhafaza ettikleri gibi, yollar üzerinde yer alan köprü, han ve kervansaray gibi bayındırlık tesislerinin sayısını artırmayı ve bunları işler halde bulundurmayı da ihmal etmemişlerdir. Beyşehir ve çevresindeki günümüz yol güzergâhları incelendiğinde yolların aşağı yukarı Prehistorik çağlardan itibaren aynı güzergâhta seyrettiği anlaşılmaktadır.
ünümüzde Beyşehir yakınında bulunan Yalvaç, Roma İmparatorluğu Döneminde yol kavşaklarının merkezi durumundadır. Bununla birlikte Beyşehir, antik dönemde Konya’dan Side’ye kadar ulaşılan güzergâh üzerinde bulunmaktadır. Ancak, XIX. yüzyıla kadar adı geçen güzergâhta günümüzdeki manada düzenli bir yol bulunmamaktaydı. Yine de bu yol vasıtasıyla Beyşehir hem Alanya hem de Antalya şehriyle bağlantı kuruyordu. Beyşehir’den başlayıp Bademli, Karadiken, Üskerles köylerini geçerek Akseki’ye ve oradan Manavgat ve Alanya’ya ulaşan bu güzergâh Beyşehir–Seydişehir ve Akseki arasında daha çok konargöçerler tarafından kullanılmakta ve ‘yayla yolu’ olarak bilinmektedir.
Söz konusu güzergâh 1919 yılında 5 senelik Nafıa Programına alınarak burada şose yapımına başlanmıştır. Diğer taraftan Beyşehir, Selçuklular döneminde sıkça kullanılan Kubadabad–Alanya bağlantısını sağlayan tarihi hat üzerindeydi. Bu hat üzerinde Konya’dan Alanya’ya kadar bir dizi kervansaray bulunduğu ve söz konusu yolun ticari, idari ve askeri açıdan çok önemli olduğu bilinmektedir. Söz konusu tarihi yol ağları incelendiğinde Konya-Antalya güzergâhında Beyşehir bölgesinin önemli bir geçiş güzergâhı olduğu anlaşılmaktadır. Beyşehir, Selçuklu ve Osmanlı döneminde Konya–Antalya istikametinde çok önemli bir geçiş noktası olduğu gibi, Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk yıllarında da bu önemini koruduğu anlaşılmaktadır.
Nitekim XX. yüzyılın başlarında demiryollarının memleketin birçok noktasına ulaşması ile birlikte Konya ile sahil arasında demiryolu bağlantısının kurulması gündeme gelmiştir. Böylece Konya-Antalya demiryolu bağlantısının kurulmasında en uygun güzergâhın Beyşehir olduğu düşünülmüştür. Proje Nafıa Vekâleti’nin önerisiyle Başvekâlete iletilmiş, proje hakkında Erkan–ı Harbiye–i Umumiye Riyaseti’nin de görüşü sorulmuştur. Erkan–ı Harbiye Riyaseti projeyi oldukça önemsemiş, hatta güzergâh konusunda katkıda ve bazı önerilerde bulunmuştur. Konya-Antalya Demiryolu projesine göre Manavgat–Beyşehir–Konya–Aksaray–Kırşehir yoluyla Ankara’ya ulaşmak üzere bir demiryolu hattı ve Manavgat’ta bir liman inşa edilecektir. Erkan–ı Harbiye Riyaseti tarafından, bu hattın, Aksaray’dan sonra Ankara’ya değil Kayseri’ye yönlendirilmesi, böylece Nevşehir, Avanos, Ürgüp gibi kazalardan da geçirilmesi, ayrıca Manavgat–Beyşehir–Konya hattının inşası ile birlikte Beyşehir– Eğirdir ve Afyon–Dinar bağlantısının da sağlanması teklif edilmiştir. Böylece projenin hayata geçirilmesi sahil ile Konya arasındaki demiryolu irtibatı kurulmuş olacaktır. Proje Cumhurbaşkanı Mustafa Kemal ve İcra Vekilleri Heyeti üyeleri tarafından onaylanmış ve 9 Eylül 1928 tarihinde bu konuda bir kararname çıkarılmıştır. Fakat maalesef bu önemli projenin neticelendirilemediği anlaşılmaktadır. Kaynak:
Arşiv Belgesi: Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi: Nr. 18.152/33.1928, lef. 1. Muşmal, Hüseyin, XIX. Yüzyılın İlk Yarısında Beyşehir ve Çevresinin Sosyal ve Ekonomik Yapısı (1790-1864), S.Ü. SBE Yayımlanmamış Doktora Tezi, Konya 2005.
Kaynak: http://www.beysehirgol.com
Geri: Tarihi demiryolu projesi
BIZ ISTESEKDE ISTEMESEKDE ATALARIMIZ BU YØREYE MUHRUNU VURMUSTUR BU MUHUR KIYAMETE KADARDA DEVAM EDECEKTIR BU MUHRU VURAN SULTAN ALPASLANA HZ FATIHE EN SON BEYSEHIR KØPRUSUNU YAPTIRAN SULTAN ABDULHAMITE SLM OLSUN ALLAH KABIRLERINI NUR MEKANLARINI CENNET ETSIN
abdullah keser- göynemliler
- Mesaj Sayısı : 156
Yaş : 54
Nerden : kutuplardan
Kayıt tarihi : 08/02/09
Similar topics
» Beyşehir Gembos Projesi bu yıl tamam
» GÖYNEM TARİHİ
» GÖYNEM TARİHİ VE SOSYAL YAPISI
» “Tarihi eserlerimizi turizme kazandıramadık”
» GÖYNEM TARİHİ
» GÖYNEM TARİHİ VE SOSYAL YAPISI
» “Tarihi eserlerimizi turizme kazandıramadık”
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz